Cliëntenraad

Elke zorgorganisatie heeft een Cliëntenraad. Dat is wettelijk verplicht. De raad waakt over de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening en doet voorstellen ter verbetering. Ze geeft daarmee u als bewoner of cliënt van De Waalboog - en uw naasten - een stem die gehoord wordt door de bestuurders van De Waalboog. Een stem die zwaar weegt in de besluitvorming. De raad adviseert de bestuurders gevraagd én ongevraagd, als onafhankelijk en zelfstandig medezeggenschapsorgaan. De voorstellen en adviezen gaan over alles wat u als bewoner of cliënt aangaat. Over de zorg, maar ook over uw veiligheid, het welbevinden en de huisvesting. Effectief communiceren is daarbij van het grootste belang. 

De Cliëntenraad van De Waalboog is er voor bewoners, cliënten én hun mantelzorgers en ziet er als volgt uit:
• Mevrouw Tineke Bulder, contactpersoon St. Jozefklooster en De Honinghoeve
• Mevrouw Jet Jacobs, contactpersoon Nijevelt en Joachim en Anna
• Mevrouw Betty Verbree, contactpersoon Nijevelt en Joachim en Anna

Benieuwd naar Tineke, Jet en Betty? Ze stellen zich graag aan u voor:

“Mijn naam is Tineke Bulder, ik ben 62 jaar en de oudste dochter van Tonnie Bulder, bewoner van het St. Jozef Klooster. Zelf woon ik in het mooie Vrouwenpolder/Zeeland met André. Naast mijn werkzaamheden voor de Cliëntenraad van De Waalboog, werk nog voor de gemeente Amsterdam, dus reizen is mij niet vreemd. Als mantelzorger voor mijn vader ben ik minimaal elke 2 weken een dag in Nijmegen. Omdat papa zorg afneemt van De Waalboog ben ik betrokken geraakt bij deze organisatie. De oproep om lid te worden van de Cliëntenraad kwam op het juiste moment, ik was net gestopt als provinciaal statenlid. Voor mij is de Cliëntenraad de oren en ogen van de bewoners, mantelzorgers, familie maar ook van de zorgverleners. Het is belangrijk om in een tijd waarin, zeker in de zorg, veel veranderingen plaatsvinden, kritisch te kijken naar het proces van veranderingen. Waarbij voor de Cliëntenraad het welzijn en het belang van de bewoners van De Waalboog altijd voorop staat. Zijn er zaken die u opvallen of waarvan u denkt “Dit zou de Cliëntenraad moeten oppakken”, laat het ons weten. Mocht u interesse hebben, we zijn nog op zoek naar versterking.” 

“Mijn naam is Jet Jacobs en ik ben 70 jaar oud. Bijna 50 jaar getrouwd met Jos. Wij hebben 6 kinderen en 12 kleinkinderen. Eén van onze kinderen, Gijs, kreeg 15 jaar geleden een ernstig auto-ongeluk in Frankrijk. Na 3 maanden coma maakte hij een zwerftocht langs allerlei gezondheidscentra en belandde 12,5 jaar geleden bij Joachim en Anna, waar wij hem met familie en vrienden dagelijks bezoeken. Na mijn studie klinische psychologie heb ik veertig jaar in de gezondheidszorg gewerkt. In die jaren deed ik veel vrijwilligerswerk onder andere in de verstandelijk gehandicaptenzorg en bij mensen met Niet aangeboren Hersenletsel. Afgekort NAH en dat is wat onze zoon nu heeft. Mijn hobby’s zijn muziek maken, bridgen, fietsen en zingen. Mijn man en ik zingen in het Joachim en Annakoor. Dit is een geweldig koor dat voornamelijk bestaat uit familieleden van Joachim en Anna.

Omdat ik las dat er in De Waalboog zoveel gaat veranderen de komende tijd en men steeds een oproep deed voor nieuwe leden van de Cliëntenraad, heb ik me ervoor aangemeld. Onze zoon woont hier de rest van ons leven zeker nog en niet alleen voor hem wil ik het beste, maar ook voor andere bewoners en hun families. Dit kan alleen als de mensen die er werken tevreden zijn over hun werk en ik wil er ook zijn voor de vele vrijwilligers die zo’n ontzettend goed werk doen voor de bewoners. Dus als er iets is, hoop ik dat bewoners, mantelzorgers, medewerkers en vrijwilligers van De Waalboog de cliëntenraad weten te vinden.”
 

“Ik ben Betty Verbree, ik ben 76 jaar. Ik was 55 jaar getrouwd met Gerard, we hebben samen een prachtig leven gehad, veel gereisd en veel van elkaar gehouden. Ik woon sinds twee jaar in Nijmegen, vlakbij mijn jongste dochter. Eén van de beste beslissingen die ik ooit genomen heb. Ik ben hier samen met mijn man naar toe verhuisd, maar hij heeft er maar kort van mogen genieten. 8 maart jl. is hij overleden, na bijna tien jaar Parkinson. Hij heeft achtereenvolgens vijf maanden in het Radboud ziekenhuis gelegen, daarna vijf maanden bij Joachim en Anna en vijf weken bij Nijevelt gewoond. Gelukkig heb ik hem nog elk weekend mee naar huis kunnen nemen, waar wij beiden erg van hebben genoten, hoewel het ook heel zwaar was.

Ik ben erg onder de indruk geraakt van de goede zorg en de vele vrijwilligers die hier werkzaam zijn. Ik heb me altijd voorgenomen dat, als de rust bij mij weer was teruggekeerd, ik hier iets voor terug wilde doen! En dat moment is nu. Ik houd ervan om mensen met elkaar te verbinden en ik ben actief en betrokken, daarom ben in de Cliëntenraad van De Waalboog gegaan. Ik vind het belangrijk dat de belangen van de bewoners van De Waalboog zo goed mogelijk vertegenwoordigd worden. Heeft u een vraag of opmerking, u kunt altijd contact met de Cliëntenraad opnemen.”

Blijf op de hoogte
De Cliëntenraad bericht over haar activiteiten in het cliëntenblad 'Bij de Koffie' en de digitale nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen De Waalboog? Abonneer u dan op deze nieuwsbrief. Aanmelden kan hier

Heeft u een vraag, opmerking of een idee voor verbetering van uw Waalboog-omgeving? Klik hier om dit direct door te geven via het contactformulier. Uiteraard kunt u ook een e-mail sturen naar: clientenraad@waalboog.nl. Wij horen graag van u, bedankt!

Nieuws

Waalbooginterview voor Waardigheid en Trots: Ouderenzorg vergt meer wetenschappelijk onderbouwde kennis en specialistische centra’

Mooi interview van Waalboog-medewerkers Anne van der Zon, specialist ouderengeneeskunde, en Raymo...

Lees meer >


Wetenschappelijk onderzoek naar ouderen met lichamelijke én psychiatrische problemen

In Nederlandse verpleeghuizen woont een groeiend aantal ouderen met een combinatie van lichamelij...

Lees meer >